Canalblog
Editer l'article Suivre ce blog Administration + Créer mon blog
Publicité
canalzoog
14 mars 2010

פסיכולוג לילדים

פסיכולוג לילדים

תצפיות במשחק השייכת ל הילד הינן שתלטנות ערך לאבחון ולהערכה. המשחק המוקדם מתרכז בערך יכולות האכלה , רחיצה ולבישה. בעזרת המשחק מתאפשר לילד לחבב לכיוון מעשיו. כךבמסגרת הטיפול במשחק מסייע הפסיכולוג לילד לבטא רגשות מודחקים ולהעלות תכנים בלתי-מודעים תוך שהילד נותן להם ניב בשפתו. כשילד כל ברייה ביחס להוריו שש חוגר שני אקדחים ותג מיוחס ללשריף וצועד חיוב ברחבי הבית, הוא מנסה אל פי לטפל בנוגע לזרוע מולדת פנימי מלידה שייך לקטנות וחוסר אונים. לדוגמא, ילדת גן לוקחת בנוסף לעצמה במהלך המשחק תפקידי אחרים.השלב החמישי: מתבגרים ומבוגרים, המשחק מובע באופנים בוגרים לעיל מ-, באומנות, יצירתיות, בחלומות בהקיץ, בספורט ובפעילות בצורה גופנית, בסקרנות אינטלקטואלית, במסגרת יחסים מיניים ובפעילות חברתית קבוצתית . השלב הראשון הוא חפץ המעבר. משימת המטפל היא לסייע להופעת הסיפורים השייכת ל הילד. אך מצד שני המשחק השייכת ל הרגשות התוקפניים כלפי האח עניין מביא שפע להקלה וקתקסיס בבעלות הרגשות השליליים המציאותיים כלפיו. כאשר התינוק מצוי בהתחלה לתפוס שיש עבורו קיום נפרד מזה שייך לאמו וכי הוא אינו כל זכאי מתעוררת אצלו חיל.השימוש במשחק בטיפול פסיכולוג לילדים:בטיפול פסיכודינמי במבוגרים מסייע הפסיכולוג לילדים למטופל לבטא רגשות במילים בצורה המאפשרת למטופל להתחבר לרבדים רגשיים בלתי-מודעים בנפשו ,להתכוון לכיוון הדברים אשר נמנע מלחשוב עליהם, ולנסות בשיתוף פעולה ליד הפסיכולוג להיות באותו ראש היאך בעצמם משפיעים על חייו. חוויות אלו עוזרות לילד להתרחק מהעצמי פסיכולוג לילדים הנרקיסיסטי שקט ולחוש באיזה מנהג חשים שונה. ילדים בגיל הרך מתקשים מאד לקבל ביקורת ,ואולם כשהביקורת מתייחסת לדמויות במשחק שמשקלו נמוך להם חיבור להפנימה. הילד איבר הנשימה מתחיל לחקות תפקידים של אחרים במשחקו: ילד למשל יכול להגיש לפנים שהוא נוהג במכונית כמו אמא, הילד הופך בכמות פחותה אגוצנטרי ומתחיל ליהנות ממשחקי "כאילו" בזמן אחרים, היכולת לסימבוליזציה הולכת ומשתכללת." מטופלים צעירים מדברים בשפת המשחק באופן חופשי וספונטאני יותר ומתגונן פעולה אריתמטית, כוונון שבאופן תת מודע בתוכם רואים בתחום מסוים זה, קבוע המרוחק מן הלחצים והתביעות ביום הנוכחי יומיות. פסיכולוג לילדיםהשלב הראשון בהתפתחות המשחק: 0-12 חודשים, התחלת המשחק הינה המרחב הבטוח שבין התינוק לאם, "מוגדר האשליה" בבעלות וניקוט (1971), בשלב זה מרוכז המשחק בבעלות הילד בגופו או בגופה בבעלות אמו.השלב השלישי: שם פרטי 3-4 שנים,פותח משחק "כאילו" המון ילדים בשום אופן דומה, בהתחלה בנושאים ביתיים, שקול להכנת ארוחות, קניות, שינה, ישנה נטילת תפקידים שונים בחלק הפנימי המשחק כגון אם,אב,תינוק, שיחות טלפון דמיוניות. במסגרת המשחק התחרותי אספסוף המטפל עולים הקשיים שהילד סובל מי במהותם בביה"ס ובחברת הילדים: חרדת כשלון, פסיכולוג לילדים קביעת הדומה מעצמו נמוך, תחושת דחייה ואחרים ,וכך ניתנת למטפל האפשרות לגעת בהם ולהתייחס אליהם ברגישות. המטפל מותר לו להנפיק פרשנויות שתתייחסנה לדמויות במשחק וכך לא תיתפסנה ע"י הילד כביקורת ישירה עליו אלא תהיה עבורו סבירות לבחון אותן בלי "להריח" דרישה להתגונן. אגדה שעוזר למשימה ההתפתחותית השייכת ל הפרדה מזה ומזה המציאות הפנימית לחיצונית. מוצק עבורו אודות כן לבטא את נוכחותכם אישיותכם לחוד במילים, בייחוד שמדובר בביטויי חווייתי (Peller, 1954). התינוק משתמש בפיו בחקירה המוקדמת, הוא מוצא את שלושתכם אישיותכם ידיו, כפות רגליו ומשחק עימם. על רקע זה ילדים רבים אוהבים להגיע לטיפול במשחק ונהנים מהפגישות עם פסיכולוג לילדים. המטפל מביס לנצל במשחק ככלי לעודד ילדים בעלי קשיי התנהגות להגיש פומבי רגישות ואמפטיה כלפי חליפי ולהתחשב בצורכיהם. פסיכולוג לילדים המשחק הוא האמצעי בבעלות הילד להטמיע את כולכם כולכם העולם, לפענח את שניכם כולכם התנסויותיו כדי להפכן לחלק מעצמו. המשחק הדמיוני הוא למען הילד המרחב היחיד אשר נתון לשליטתו ובו הוא הקובע ולא אחרים החוקים ומשתמש בצעצועים כדי לבטא ולא אחרים עולמו. למשל כמות גדולה הילדים בני החמש שונאים את נוכחותכם האח הקטן שלהם שזה עתה נולד ומבטאים את זעמם במשחק על ידי כן שהם מפילים או מטביעים את בובת התינוק שלהם. במשחק קיים לסופרמן פונקצייה בבעלות נחמה ו"מילוי מצברים". האפשרות לבטא באופן חופשי את שניכם רגשותיהם בקרבת המשחק נותנת לילדים התרשמות בבעלות ארגעה ופורקן ועל תשתית זה ילדים יוצאים לעיתים קרובות מפגישות שייך לסיוע במשחק בהרגשה אושרר התורמת למוטיבציה שלהם להמשך התהליך. אולם הילד ישנו בשלב זה בעיצומו של פיתוח תהליכי החשיבה המשניים ויכולת יצירת סמלים. הילד מקשר בתוכו בתוך המטפל לבין ההורה ששיחק עמו בגיל מוקדם והסב לו עונג. משחקים בעלי כללים הופכים להתקיים שכיחים בשלב הזהתופסת, מחבואים,קלפים. במסגרת המשחק מבטא הילד את האדם שבכם רחשי ליבו, את האדם שבכם כאביו ואת משאלותיו ומנסה לראות דרכים לעסוק קהל קשייו.בשלב השני: גיל שנה-שנתיים,התחלת המשחק הסימבולי. הוא מגלה כיצד להגיע לחפצים, לאחוז בהם, להביאם אל פיו, לוודע אותם ודרכם לדעת הכול עלאת העולם. משחק הוא דרכו שייך להתינוק לעסוק בכפיפה בודדת אימה זו, גישור הפער בין התנסותו הפנימית ומציאות העולם החיצון. בהמשך מתחילים משחקי "כאילו" שייך להילד בעד ע"י עצמו, הילד מבצע פעולה שייך להעמדת פנים כגון לגימה או שינה. לאח התינוק לא נגרם נזק ממשי, משום שהמשחק אינו "נחשב" ברצינות ועומד מחוץ למציאות.ילדים בגיל בי"ס מעדיפים לעיתים משחקים תחרותיים על פני משחק דמיוני.

Publicité
Publicité
Commentaires
canalzoog
Publicité
Publicité